Főoldal Szolgáltatások Kapcsolat Vásárlás info Kosár Méretkalkulátorok Abroncs info Adatkezelés

A Gumiabroncs szerkezete

Külső megjelenése alapján azt hihetnénk, hogy az autók, motorok gumiabroncsa kizárólag gumiból készül, noha valójában négy fő összetevőjük van: gumi, kordszövet, vegyi anyagok és fém. Mindegyik egy-egy speciális feladatot lát el, és ezek együttesen adják a gumiabroncsoktól megkívánt tulajdonságokat. Napjaink tipikus radiál gumiabroncsának csak alig több mint egy harmada áll gumiból (tömeg szerint) - és a gumitartalomnak kb. 70%-a kőolajból nyert szintetikus gumi polimer. Kívülről természetesen a gumit látjuk, amely a futófelületet és az oldalfalakat alkotja, anyagába azonban más vegyi anyagokat is kevernek. Belülről a gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezete adja, amelyet elsősorban szövet-textilbetétek - gumírozott kordszövet rétegek - alkotnak, de nagyobb igénybevételű abroncsok acélbetéteket is tartalmaznak. A gumiabroncsot a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, ún. peremhuzalkarikák szorítják biztonsággal a keréktárcsához. A gumiabroncsot vegyi összetevői teszik ellenállóvá az elhasználódással, a hővel és az öregedéssel szemben. De ugyanezek a vegyi anyagok biztosítják a gumiabroncs kopásállóságát, tapadási tulajdonságait. A gumihoz kevert összetevők és vegyi anyagok típusa és mennyisége attól függ, hogy a gumiabroncs melyik részén használjuk ezeket. A gumiabroncs két alapvető részből áll: a futófelületnek - amely az úttal közvetlenül érintkezik - kell biztosítania a megfelelő tapadást, miközben ellenállónak kell lennie a kopással szemben. A másik alkotóelem a karkasz, vagyis a gumiabroncs vázszerkezete, amely a gumiabroncs szilárdságát és rugalmasságát biztosítja.
 
 

A gumiabroncs oldalán található jelölések


 
  1. A gumiabroncs gyártója
  2. Mintázat jelölése
  3. Gumiabroncs profiljának szélessége mm-ben (nem a futófelületé!!!)
  4. Az abroncs szélességének és az oldalfal magasságának aránya
  5. Radiál szerkezetű gumiabroncs
  6. Kerékpánt átmérő collban
  7. Terhelési index (LI)
  8. Sebesség index (SI)
  9. Tömlő nélküli gumiabroncs (TL vagy tubeless))
  10. Gyártási idő (2305: 23. hét, 2005)
  11. Kopásjelző (TWI)
  12. Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
  13. Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz (M+S)

 

Sebességindex
(SI)
Maximális
sebesség
Sebességindex
(SI)
Maximális
sebesség
Sebességindex
(SI)
Maximális
sebesség
A1 5 km/h D 65 km/h Q 160 km/h
A2 10 km/h E 70 km/h R 170 km/h
A3 15 km/h F 80 km/h S 180 km/h
A4 20 km/h G 90 km/h T 190 km/h
A5 25 km/h J 100 km/h U 200 km/h
A6 30 km/h K 110 km/h H 210 km/h
A7 35 km/h L 120 km/h V 240 km/h
A8 40 km/h M 130 km/h W 270 km/h
B 50 km/h N 140 km/h Y 300 km/h
C 60 km/h P 150 km/h ZR >240 km/h

Súlyindex
(LI)
Maximális
terhelés
Súlyindex
(LI)
Maximális
terhelés
Súlyindex
(LI)
Maximális
terhelés
1 46,2 kg 94 670 kg 187 9750 kg
2 47,5 kg 95 690 kg 188 10000 kg
3 48,7 kg 96 710 kg 189 10300 kg
4 50 kg 97 730 kg 190 10600 kg
5 51,5 kg 98 750 kg 191 10900 kg
6 53 kg 99 775 kg 192 11200 kg
7 54,5 kg 100 800 kg 193 11500 kg
8 56 kg 101 825 kg 194 11800 kg
9 58 kg 102 850 kg 195 12150 kg
10 60 kg 103 875 kg 196 12500 kg
11 61,5 kg 104 900 kg 197 12850 kg
12 63 kg 105 925 kg 198 13200 kg
13 65 kg 106 950 kg 199 13600 kg
14 67 kg 107 975 kg 200 14000 kg
15 69 kg 108 1000 kg 201 14500 kg
16 71 kg 109 1030 kg 202 15000 kg
17 73 kg 110 1060 kg 203 15500 kg
18 75 kg 111 1090 kg 204 16000 kg
19 77,5 kg 112 1120 kg 205 16500 kg
20 80 kg 113 1150 kg 206 17000 kg
21 82,5 kg 114 1180 kg 207 17500 kg
22 85 kg 115 1215 kg 208 18000 kg
23 87,5 kg 116 1250 kg 209 18500 kg
24 90 kg 117 1285 kg 210 19000 kg
25 92,5 kg 118 1320 kg 211 19500 kg
26 95 kg 119 1360 kg 212 20000 kg
27 97,5 kg 120 1400 kg 213 20600 kg
28 100 kg 121 1450 kg 214 21200 kg
29 103 kg 122 1500 kg 215 21800 kg
30 106 kg 123 1550 kg 216 22400 kg
31 109 kg 124 1600 kg 217 23000 kg
32 112 kg 125 1650 kg 218 23600 kg
33 115 kg 126 1700 kg 219 24300 kg
34 118 kg 127 1750 kg 220 25000 kg
35 121 kg 128 1800 kg 221 25750 kg
36 125 kg 129 1850 kg 222 26500 kg
37 128 kg 130 1900 kg 223 27250 kg
38 132 kg 131 1950 kg 224 28000 kg
39 136 kg 132 2000 kg 225 29000 kg
40 140 kg 133 2060 kg 226 30000 kg
41 145 kg 134 2120 kg 227 30750 kg
42 150 kg 135 2180 kg 228 31500kg
43 155 kg 136 2240 kg 229 32500 kg
44 160 kg 137 2300 kg 230 33500 kg
45 165 kg 138 2360 kg 231 34500 kg
46 170 kg 139 2430 kg 232 35500 kg
47 175 kg 140 2500 kg 233 36500 kg
48 180 kg 141 2575 kg 234 37500 kg
49 185 kg 142 2650 kg 235 38750 kg
50 190 kg 143 2725 kg 236 40000 kg
51 195 kg 144 2800 kg 237 41250 kg
52 200 kg 145 2900 kg 238 42500 kg
53 206 kg 146 3000 kg 239 43750 kg
54 212 kg 147 3075 kg 240 45000 kg
55 218 kg 148 3150 kg 241 46250 kg
56 224 kg 149 3250 kg 242 47500 kg
57 230 kg 150 3350 kg 243 48750 kg
58 236 kg 151 3450 kg 244 50000 kg
59 243 kg 152 3550 kg 245 51500 kg
60 250 kg 153 3650 kg 246 53000 kg
61 257 kg 154 3750 kg 247 54500 kg
62 265 kg 155 3875 kg 248 56000 kg
63 272 kg 156 4000 kg 249 58000 kg
64 280 kg 157 4125 kg 250 60000 kg
65 290 kg 158 4250 kg 251 61500 kg
66 300 kg 159 4375 kg 252 63000 kg
67 307 kg 160 4500 kg 253 65000 kg
68 315 kg 161 4625 kg 254 67000 kg
69 325 kg 162 4750 kg 255 69000 kg
70 335 kg 163 4875 kg 256 71000 kg
71 345 kg 164 5000 kg 257 73000 kg
72 355 kg 165 5150 kg 258 75000 kg
73 365 kg 166 5300 kg 259 77500 kg
74 375 kg 167 5450 kg 260 80000 kg
75 387 kg 168 5600 kg 261 82500 kg
76 400 kg 169 5800 kg 262 85000 kg
77 412 kg 170 6000 kg 263 87500 kg
78 425 kg 171 6150 kg 264 90000 kg
79 437 kg 172 6300 kg 265 92500 kg
80 450 kg 173 6500 kg 266 95000 kg
81 462 kg 174 6700 kg 267 97500 kg
82 475 kg 175 6900 kg 268 100000 kg
83 487 kg 176 7100 kg 269 103000 kg
84 500 kg 177 7300 kg 270 106000 kg
85 515 kg 178 7500 kg 271 109000 kg
86 530 kg 179 7750 kg 272 112000 kg
87 545 kg 180 8000 kg 273 115000 kg
88 560 kg 181 8250 kg 274 118000 kg
89 580 kg 182 8500 kg 275 121000 kg
90 600 kg 183 8750 kg 276 125000 kg
91 615 kg 184 9000 kg 277 128000 kg
92 630 kg 185 9250 kg 278 132000 kg
93 650 kg 186 9500 kg 279 136000 kg
Nézzünk egy konkrét példát!!!
A legfontosabb felirati elemek az ábrán láthatók.
a.. (1.) 315/80r22.5
A gumiabroncs méretjelölése. A méret a lényeg; ez határozza meg az abroncs tulajdonságainak legnagyobb részét. Az R azt jelenti, hogy radiálabroncs. Egyéb lehetőségek: ha D betű van, akkor diagonálabroncs, ha B (bias belted), akkor övesdiagonál.
A 22.5 a névleges pántátmérőt jelöli hüvelykben (collban). A 17.5, 19.5, 20.5, 22.5, 24,5 (a "félhüvelykes") pántátmérőjű abroncsok tömlő nélküliek, a 20, 22, 24 hüvelykesek (az "egészhüvelykesek") tömlősök. A kisebb pántátmérőjű abroncsoknál nem látszik a pántátmérőből, hogy tömlős vagy nem.
A 315 a névleges profilszélesség milliméterben. A 80 a profilarány százalékban kifejezve. Ez azt jelenti, hogy a profilmagasság (a 2. ábrán H) 80%-a a profilszélességnek (S).
A városi ember ma a 315/80 R 22.5 alakú méretjelöléssel találkozik a leggyakrabban. Vannak azonban olyan gumiabroncsok is, amelyeknek a méretjelölése a pántátmérő és a profilszélesség mellett a teljes átmérőt tartalmazza, például 680 x 180 - 15 vagy 22 x 5 - 16. A méretjelölés az eddigiek után vagy előtt még egy rövidítést is tartalmazhat a felhasználási körülményekre. Például P: személyabroncs, T: pótkerék ideiglenes használatra ("keskeny pótkerék"), NHS: terepjáró, MH: lakókocsi, LT: kisteherabroncs, TR busz vagy teherautó vagy kisteherautó, HC: teherautó, ST: speciális pótkocsiabroncs országúti használatra, SL: csak mez?gazdasági használatra stb. Ez főleg az amerikai feliratokra jellemző, de Európában is előfordul (főleg ha ugyanolyan méret van például személyabroncsban is és kisteherabroncsban is).
a.. (2.) 154/149 L
A 154 a névleges terhelési szám (teherbírási jelzőszám) egyedi szerelésben, a 149 ikerben, az L a névleges sebességjel. (A terhelési szám angolul Load Index, LI, a sebességjel Speed Symbol, SS)
A sebességjel néha (főleg nagyobb sebességkategóriák esetén) megjelenik a méretjelölésen belül is: 205/70 VR 14. A Z csak a méretjelölésen belül szokott előfordulni. A Z sebességjelű abroncsok sebességtűréséről minden egyedi esetben az abroncsgyártó ad felvilágosítást. Néha előfordul a (W) felirat is, ami 270 km/h fölötti sebességet jelent, és a (Y), ami 300 km/h fölöttit.
Példaabroncsunk tehát legfeljebb 120 km/h sebességgel mehet, egyedi szerelésben 3750 kg-mal, ikerszerelésben 3250 kg-mal terhelhető. Vagyis egy olyan tengelynek, amelyre négy ilyen abroncs van szerelve, a terhelhetősége 13000 kg. Ikerszerelésben azért kevésbé terhelhető az abroncs, mint egyediben, mert az út egyenetlenségei és az ikerbe szerelt abroncsok közti eltérések miatt az egyik abroncs a fél tehernél kisebbet visel, a másik fél tehernél nagyobbat, így ez túlterhelt lesz, és korábban tönkremegy. Ezért inkább kisebb maximális terhelést szoktak megengedni. A névleges terhelési szám és sebességjel a méretjelölés közelében szokott elhelyezkedni.
a.. (3.) 156/150 K
A 156 a kiegészítő terhelési szám egyedi szerelésben, a 150 ikerben, a K a kiegészítő sebességjel. A kiegészítő terhelési szám-sebességjel általában kijelenti, hogy az abroncs használható a névleges terhelhetőségnél nagyobb terhelés mellett, ha kisebb sebességnél használják. Vagy fordítva: nagyobb sebességnél, ha kevésbé terhelik. Ha ilyen kiegészítő információ nem található az abroncsfeliratok közt, akkor az abroncs simán a maximális terheléssel és maximális sebességgel használható, és semmi "kedvezmény" nincsen alacsonyabb terhelés vagy sebesség esetére sem. Példaabroncsunk tehát terhelhető egyedi szerelésben 4000 kg-mal, ikerben 3350 kg-mal, ha legfeljebb 110 km/h sebességgel közlekedik. A kiegészítő terhelési szám és sebességjel rendszerint a névleges után található az abroncson.
a.. (4.) TREAD 5 STEEL PLIES, SIDEWALL 1 STEEL PLY
Ennek a felirati elemnek az első sora azt közli, hány betét található az övzónában, a második sora azt, hogy hány betét található az oldalfalban. A radiál abroncsban a karkasz radiálbetéte(i) a huzalkarikától huzalkarikáig tartanak (sőt kicsit tovább is), tehát ugyanaz a betét megtalálható az oldalfalban és a futózónában (övzónában) is. Az övbetétek csak a futózónában találhatók. Így tehát példaabroncsunkban 1 radiálbetét és 4 övbetét van, mind az öt acélkordból. Apró, beljebb A diagonálabroncs a peremtől peremig húzódó karkaszbetéteken kívül a futózónában található párnabetéteket vagy zónabetéteket tartalmazhat. Apró vége Egyéb lehetőségek: rengeteg egyéb lehetőség van. Személyabroncsnál a leggyakoribb a kettő, poliészterből készült radiálbetét, a két acélöv és 1 poliamid (NYLON) takaróöv. A kerékpárabroncsok általában textildiagonál abroncsok. A mezőgazdasági abroncsok (a radiálok is) textilbetétből készülnek. A repülőabroncsoknak a futója is tartalmaz szövetbetétet. A személyabroncsok tartalmazhatnak többféle anyagú öveket is, akár úgy is, hogy koronában egyfélét, vállban egy másikfélét. Sőt, az aszimmetrikus abroncsok eltérő övbetéteket is tartalmazhatnak egyik és másik oldalon.
A RAYON viszkózt jelent.
a.. (5.) LR J
A gumiabroncsok terhelési tartományokba (LR: Load Range) sorolhatók. Az egyes tartományokat betűkkel jelölik. Ez a jelölés a mai napig gyakran előfordul az Amerikában (is) forgalmazott abroncsokon. Európában inkább a PR (Ply Rating) terjedt el, de már éppen megszűnőben van; a pontosabb terhelési szám kiszorítja. Az első gumiabroncsokat pamutbetétekből gyártották. Ha nagyobb teherbírású abroncsot akartak előállítani, akkor több pamutbetétből készült. Így az abroncs teherbírását (a kor igényei szerint) egyértelműen jellemezte a betétszám. Később elkezdték a pamutnál erősebb anyagokból gyártani az abroncsokat. Mivel ezek szilárdsága függött az anyagtól, a kord vastagságától, szerkezetétől, a gyártási eljárástól stb., így a betétszám már nem jellemezte egyértelműen az abroncs teherbírását. Ezért bevezették a PR-számot. A 18 PR-es abroncs teherbírása akkora, mint egy 18 pamutbetétes abroncsé. A PR-számok párosával változnak (a régi diagonálabroncsok páros számú karkaszbetétből készültek, hogy szimmetrikusak legyenek), és egy-egy PR-szám egyértelműen megfelel a terhelési tartomány egy-egy betűjének:
A terhelési tartomány és a PR szám közti összefüggés LR A B C D E F G H J L M N PR 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24
Egy terhelési tartományba több terhelési szám is tartozhat, sőt a terhelési tartományok át is fedhetik egymást úgy, hogy egy-két terhelési szám két terhelési tartományban is megjelenhet. A terhelési tartomány már nem elég pontos a terhelhetőség kifejezésére, és Amerikában is egyre inkább kiszorítja a terhelési szám.
a.. (6.) DOT B4 72
A DOT az USA közlekedési minisztériumát (Department of Transportation) jelenti. Az, hogy az abroncsfeliratok között megjelenik a DOT szó, azt jelenti, hogy az abroncs megfelel az USA-szabványoknak (FMVSS: Federal Motor Vehicle Safety Standards). A szabványok szerint meg kell felelni egy próbapadi vizsgálat követelményeinek, egy kúpszakítási vizsgálat követelményeinek, és a feliratra vonatkozó előírásoknak. Az amerikai rendszer öntanúsító, vagyis az abroncsgyártó maga köteles elvégezni rendszeresen a megfelelő vizsgálatokat és a vizsgálati eredményeket a vevők rendelkezésére bocsátani.
B4: a DOT minden gumiabroncsgyárnak kioszt egy gyári kódot, ennek kell itt szerepelnie.
A B4 a budapesti abroncsgyárat jelenti. A felirati elemen belül a gyár határozza meg a méretkódot (példánkban a 72 a 315/80 R 22.5-t jelenti), és a kiegészítő (opcionális) kódot, amelyet arra használ, amire akar (pl. termékcsaládok vagy vevők vagy szabványok kódolására). A személyabroncsoktól azt is megkövetelik az USA előírásai, hogy az abroncsot kategóriába sorolják kopásállóság, tapadás és hőállóság szempontjából. Ezért gyakran ilyenféle felirat látható az abroncson, rendszerint a váll közelében: TREADWEAR 220, TRACTION A, TEMPERATURE A. Ez az UTQG-minősítés
Kopás. A minősítés alapja: a vizsgált abroncs kopásállóságát összehasonlítják az összehasonlító abroncs kopásállóságával, és az eredményt az összehasonlító abroncs kopásállóságának százalékában fejezik ki. A vizsgálat mindig ugyanazon a próbapályán zajlik le Texasban. Konvojban haladó autókra szerelik a vizsgált és az összehasonlító abroncsokat. 7200 mérföldet tesznek meg (kb. 11585 km), és 800 mérföldenként ellenőrzik a kerékbeállítást, a belső nyomást, cserélik egy adott abroncs kerékhelyét (forgatják).
Tapadás. Az abroncsot mérőutánfutóra szerelik, blokkolva befékezik, és mérik, mekkora erővel kell húzni ahhoz, hogy a jármű tartsa a sebességet. A jármű egyenes vonalban halad nedves talajon. Ez a módszer (állandó sebesség) inkább a futógumi anyagát jellemzi, a mintázatot nem. Négy minősítési kategória van, ezek a jobbtól a rosszabb felé haladva: AA, A, B, C.
Hőállóság. A vizsgálati módszer célja eredetileg az volt, hogy azt tükrözze, hogy melyik abroncs milyen magas hőmérsékletet bír ki meghibásodás nélkül. Valójában ez egy egyszerű sebességsoros próbapadi vizsgálat: az első két lépcső kivételével félóránként 5 mérföld/órával (kb. 8 km/h) növelik a vizsgálódob sebességét. A valóságban a vizsgálati eredményt a hőállóságon kívül erősen befolyásolja a melegedés is (amelyik abroncs "hidegebben fut", arra azt fogják mondani, hogy "jobban bírja a magas hőmérsékletet"), míg a terheléssel és kanyarodással kapcsolatos tulajdonságokról semmit nem mond, pedig a hőmérsékletet ezek is erősen befolyásolják. A módszer tulajdonképpen csak az abroncs sebességtűréséről ad valamilyen tájékoztató információt. Három minősítési kategória van, ezek a jobbtól a rosszabb felé haladva: A, B, C. Az UTQG-minősítés eredeti célja az volt, hogy a vevőnek információt nyújtson az abroncs kiválasztásakor. A gyakorlatban ez inkább kevésbé, mint többé vált be; a különböző abroncsok tulajdonságai olyan kevéssé különböznek egymástól, hogy csak akkor választanánk ez alapján, ha az autó mindig a szigorúan meghatározott vizsgálati körülmények között menne. A felhasználási körülmények sokkal nagyobb hatással vannak az abroncs "értékeire"; a vizsgálatitól eltérő körülmények között nem azok lesznek az értékes abroncsok, mint a vizsgálati körülmények között. A kopásvizsgálat például ahelyett, hogy tiszta tudományos vizsgálati eredményt képviselne, a reklám eszközévé vált.
a.. (7.) 2008
Az abroncs gyártási idejét mutatja. Az első két számjegy a hetet mutatja, a második kettő az évet. Példaabroncsunk tehát a 2008. év 21. hetén készült. Az abroncsgyártók nem egységesek abban a tekintetben, hogy az USA vagy az EU naptárát használják (az európai abroncsgyártók sem). De ez egy hétnél kisebb eltérést jelent, és így a célnak megfelel. A cél pedig az volt, hogy nyomon lehessen követni, mennyire öregedett már el az abroncs, például a vevő visszautasíthassa a több évvel ezelőtt gyártott abroncs megvásárlását. Öt évnél öregebb abroncsra az abroncsgyártók nem szoktak garanciát vállalni, akkor sem, ha még nem használták, csak raktárban volt. 2000 előtt a gyártás idejét háromjegyű számmal jelölték (az évet csak az utolsó számjeggyel). Ha van az utolsó, harmadik számjegy után egy kis háromszög (nem mindig van), az azt jelenti, hogy a múlt század utolsó évtizedében készült az abroncs.
a.. (8.) MAX LOAD SINGLE: 8820 LBS AT 123 PSI COLD, MAX LOAD DUAL: 7835 LBS AT 123 PSI COLD
Ez a felirati elem a maximálisan megengedhető terhelést és nyomást mutatja az USA-ban használt mértékegységekben (fontban és font/négyzethüvelykben). A Single egyedi szerelésben, a Dual ikerszerelésben. Ezek a terhelési és nyomásértékek körülbelül megegyeznek az európai mértékegységekben kifejezett értékekkel, de nem feltétlenül pontosan. A kerekítéseken kívül még amiatt is esetleg, hogy a TRA (amerikai abroncsgyártók szövetsége) nem pont ugyanúgy szabványosította ezeket az értékeket, mint az ETRTO (európai abroncs- és pántgyártók műszaki szervezete). A COLD arra utal, hogy a nyomást hidegen kell mérni, vagyis példaabroncsunk belső nyomása környezeti hőmérsékleten nem haladhatja meg a 123 psi-t (ha meleg az abroncs, akkor persze nagyobb a nyomás, csak nem tudjuk megmondani, hogy nagyobb-e a megengedettnél, mert az előírás a hideg abroncsra vonatkozik).
a.. (9.) MAX 4000; 3350 KG, MAX 8,5 BAR
Ez a felirati elem a (8.) ponthoz hasonlóan a maximálisan megengedett terhelést és nyomást mutatja egyedi (SINGLE) és ikerszerelésben (DUAL), csak európai mértékegységekben. A bart egyre jobban kiszorítja az SI mértékegységrendszerbe tartozó kPa.
a.. (10.) 22.5 x 9.00 (22.5 x 9.75)
Ez a felirati elem azt mutatja példaabroncsunk esetében, hogy az abroncshoz a 22.5 x 9.00 méretű kerékpánt az ajánlott (pántátmérő x pántszélesség, hüvelykben), de megengedett a 22.5 x 9.75 méretű is.
a.. (11.) E7 009123
Ez az abroncs E-jele (jóváhagyási száma). Gyakorlatilag európai szabványt jelent. A mindenkori jogszabály előírja, mely szabványok érvényesek a gumiabroncsra. Régebben az MSZ szabványok számának is szerepelnie kellett az abroncs feliratában. Ugyanakkor az ENSZ-EGB (Európai Gazdasági Bizottság, angolul UNECE) keretében 1958 óta létezik a Genfi Egyezmény a gépjárműalkatrészekkel szemben támasztott egységes követelményekről, és ehhez az egyezményhez előírások tartoznak. Az egyezményhez csatlakozott országok ugyanazt várják el az adott autóalkatrésztől. Ha az adott autóalkatrész (pl. gumiabroncs, biztonsági öv stb.) teljesíti a megfelelő előírás követelményeit, akkor jóváhagyják, és a jóváhagyási számot feltüntetik az autóalkatrészen. A jóváhagyó ország értesíti a többi országot a jóváhagyásról, és ezután az egyezményhez csatlakozott többi ország is elfogadja jóváhagyottnak az adott autóalkatrészt.
Európában nagyon hamar jó hivatkozási alappá vált az E-jel. Ha egy termékről ismert volt, hogy E-jele van, akkor ismert volt az is, hogy milyen minimális követelményeknek felel meg. A személyabroncsokra a 30. előírás vonatkozott, a teherabroncsokra az 54. előírás. Ezek követelményei a fő méretekre, próbapadi vizsgálatra és a feliratokra vonatkoznak.
Amikor a kilencvenes években sorra megszűntek a gumiabroncsokra vonatkozó MSZ szabványok, Magyarországon már javában el kellett fogadni a külföldi abroncsok esetében az E-jelet, és a Magyarországon jóváhagyott abroncsokat is el kellett fogadni számos európai országban. Ezért a jogszabály) egyszerűen úgy módosult, hogy Magyarországon a közlekedésben azok a gumiabroncsok vehetnek részt, amelyeknek E-jelük van. A gumiabroncsok kérdésében Magyarország már a kilencvenes években egységes volt Európával. Az egyezmény nagy nemzetközi tekintélyét mutatja, hogy a legtöbb európai ország csatlakozott hozzá, sőt újabban nem európai országok is, például Ausztrália.
A 30. és 54. előírás után más ENSZ-EGB-előírások is születtek a gumiabroncsokkal kapcsolatban. A 64. előírás a pótkerekek abroncsairól szól, a 75. előírás a motorkerékpár- és mopedabroncsokról a 88. előírás a kétkerekű járművek fényvisszaverő abroncsairól, a 106. előírás a mezőgazdasági abroncsokról, a 108. az újrafutózott személyabroncsokról, a 109. az újrafutózott teherabroncsokról, a 117. előírás az abroncsok gördülési zajáról és nedves tapadásáról.
Az európai rendszer kijelölt szervezetek jóváhagyására épül. A csatlakozott országok kijelölnek egy hatóságot és néhány (a gyártótól független) vizsgálóintézményt, és a vizsgálati és hatósági eljárás eredményeképpen jóváhagyják a gumiabroncsot (vagy elutasítják a jóváhagyási kérelmet). A jóváhagyó ország semmit sem mond arról, hogy hol gyártották az abroncsot.
Ugyanakkor az EU-nak is vannak előírásai az abroncsokra is, amelyek az egyes irányelvekben (direktívákban) találhatók. Ha az abroncs megfelel ezeknek, akkor jóváhagyják, és az abroncs oldalfalán megjelenik az e-jel, ami egy kis e betűből és a jóváhagyási számból áll. Az ENSZ-EGB és az EU gumiabroncsra vonatkozó előírásai sokszor teljesen megegyeznek, néha apró különbségek lehetnek köztük. Általában az ENSZ-EGB-től veszi át az EU, de néha fordítva (ilyen például a zajelőírás, amiről a 2001/43/EK irányelv[ szól, a 117. előírást[meg csak 2007-ben hagyta jóvá az ENSZ-EGB. Viszont a 117. előírás tartalmazza a nedves tapadással szemben támasztott követelményeket is.
Ha az abroncsot a zajelőírás szempontjából is jóváhagyták, akkor még egy jóváhagyási szám jelenik meg rajta, az S (és esetleg a W) betűvel, ami a zajra (sound) és a nedves tapadásra (wet traction) utal.
Példaabroncsunkban az E azt jelenti, hogy az abroncsot az ENSZ-EGB abroncsra vonatkozó előírása (mivel ez egy teherabroncs, az 54. előírás) alapján hagyták jóvá. A 7 azt jelenti, hogy Magyarországon hagyták jóvá. A 00 azt jelenti, hogy a jóváhagyáskor az előírás nem változott még meg olyan mértékben, hogy a verziószámot 01-re kellett volna léptetni. A 9123 a jóváhagyás száma. Az egyes jóváhagyók maguk alakítják ki a rendszert, hogy mikor (vagy melyik abroncsra) melyik jóváhagyási számot alkalmazzák. A 0003013 - S e2 azt jelentené, hogy az 2001/43/EK irányelv[ szerint megvizsgálva az abroncs gördülési zaját Franciaországban jóváhagyták a 0003013 számon.
a.. (12.) AT 123 PSI
Ez a "vizsgálati nyomás jelzőszám", ami az E-jelhez szükséges próbapadi vizsgálathoz tartozik, ezért általában az E-jel közelében található az abroncson. Ez egy kódszám, amelyhez egy nyomásérték tartozik. Erre a nyomásra felfújva kell elvégezni a próbapadi vizsgálatot. Az esetek többségében ez gyakorlatilag megegyezik az adott abroncs maximálisan megengedett legnagyobb nyomásával psi-be (font/négyzethüvelyk) átváltva.
a.. (13.) RADIAL
Ez a karkasz radiális szerkezetére utal (a karkaszban a kordok iránya merőleges a koronavonalra).
a.. (14.) STEEL
Ez a teherviselő abroncsalkatrészek anyagára utal. Nem egységes a felfogás: néha a STEEL csak annyit jelent, hogy valamely betétek (leginkább övbetétek) acélkordból készültek (és ha minden acélból lenne, akkor ALL STEEL állna az oldalfalon), máskor meg azt jelenti, hogy az abroncs összes vázanyaga acélból készült.
a.. (15.) REGROOVABLE
Az abroncs utánvágható az abroncsgyártó által kiadott utánvágási előírás szerint.
a.. (16.) TUBELESS
Az abroncs tömlő nélküli. Néha TL-nek rövidítik. A tömlőst a TUBE TYPE (TT) felirat jelezheti. Ha az abroncson egyik sem látható, akkor valószínűleg tömlős (sok szabvány kötelezően előírja a tömlő nélküliekre a TUBELESS feliratot).
a.. (17.) M + S
Mud & Snow: "hóba-sárba jó" gumiabroncs. Ezek általában mélyebb, lefelé gyorsabban keskenyedő csatornával, telítetlenebb mintázattal rendelkeznek, mint a "normál" abroncsok.
Egyéb felirati elemek
Az abroncson általában a legnagyobb betűkkel szerepel a gyártó neve és/vagy emblémája, márkajele; valami jelzés arra, hogy az abroncs milyen termékcsoportba tartozik (pl. ENERGY, EAGLE stb.), ami rendszerint az abroncs tulajdonságairól is elárul valamit, főleg ha korábban már hallottunk valamit ugyanerről a termékcsoportról.
Reinforced: erősített (nagyobb teherbírású) kivitel, főleg a karkasz erősített. Akkor szokták alkalmazni, ha ugyanabból a méretből van egy normál (az erősítettnél gyengébb) kivitelű abroncs is.
TWI: a vállon található ez a felirat. Ahol ez áll, ott található a mintázatban a kopásjelző. A kopásjelző egy kis híd alakú kiemelkedés a csatornafenéken, melynek magassága általában 1,6 mm. Ezért a személyabroncsot (Magyarországon) legkésőbb akkor kell leszerelni a járműről, amikor a kopásjelző egy szintbe kerül a mintázati elemek "tetejével"; az újrafutózáshoz és az utánvágáshoz ez már általában késő, és nem is ajánlott eddig lekoptatni az abroncsot, de a jogszabály eddig megengedi a használatát. (Mivel Magyarországon a teherabroncsok zömére 3 mm a minimálisan előírt csatornamélység, ezért itt nem segít a kopásjelző, a csatornamélységet így is, úgyis meg kell mérni ahhoz, hogy megállapítsuk, le kell-e már szerelni az abroncsot a járműről, vagy még nem ütközik törvénybe a használata.) A kopásjelző gyakran egy furatot is tartalmaz; ez az utánvágási mélységet mutatja. Az újrafutózó is elhelyezhet feliratot az abroncsnak azon a részén, amely az ő műve. Leggyakoribb a cégjelzés, az E-jel, és maga a tény, hogy ez újrafutózott abroncs.

Mi is az ET szám?

Az alábbiakban egy példát láthatunk arra, hogyan használatos az ET szám a gyakorlatban. Az ET rövidítés amúgy a német "einpress tiefe"-b?l ered, angol nyelvterületen "wheel offset"-ként ismeretes.
A = ET érték B = A felni szélessége (1 col = 25.4 mm) C = A felni középvonala D = Rögzítési felület
A felnigyártó cégek a felni mélységét ET szám alapján határozzák meg. Ez az érték általában fel van tűntetve a felnin a gyártó által. Pl. a 911-es Porsche Fuchs felniken a felni belső oldalán található. Az ET szám nagyban függ a felni szélességétől és akár negatív értékű is lehet.
Az ET értéket milliméterben mérjük, és a következőképpen határozzuk meg:
(B / 2) + A =
a felni szélessége a rögzítés helyétől, (D) az autó irányában mérve.
(E+A ..lásd az ábrán..)
(B / 2) - A =
a felni szélessége a rögzítés helyétől, (D) a felni külső részének irányában mérve.
(F ..lásd az ábrán..)
Példa:
Felni szélessége = 7" (azaz 7 "col")
ET érték = 43
 
B = 7 x 25.4 = 177.8 mm
A = 43 mm
 
(B / 2) + A = 177.8 / 2) + 43 =
88.9 + 43 = 131.9 mm
(= a D értéke a belső oldalon,
vagy E+A az ábrán)továbbá..
(B / 2) - A = (177.8 / 2) - 43 = 88.9 - 43 = 45.9 mm = (a D értéke a külső oldalon, vagy az F érték az ábrán)
 
Hogy leellenőrizhessük számításunkat:
 
131.9 + 45.9 = 177.8 mm
177.8 / 25.4 = 7" (azaz 7 "col")

A kerekek kiegyensúlyozása

Ahol bizonyos alkatrészek egy tengely körül forognak, fellép a kiegyensúlyozatlanság. Kiegyensúlyozatlanságnak a tömeg egyenetlen eloszlását nevezik egy forgó tárgyon.
A gépjárművek esetében ez a gumiabroncsok rázkódásához és a gumiabroncsok, csapágyak és egyéb futóműalkatrészek nagyobb mértékű kopásához vezet.
Az első kerekeken ezen kívül a kormány remegéséhez vezet, ami kimondottan veszélyes kormányzási tulajdonságokat okoz, rossz egyenes futási jellemzőket és kanyarstabilitást eredményez, ami jelentősen csökkenti a közlekedésbiztonságot.
A korszerű kerékkiegyensúlyozó gépek segítségével maradéktalanul kiküszöbölhető a kiegyensúlyozatlanság, ami biztonságos, kényelmes menettulajdonságokat biztosít.
Ezen okból kifolyólag azt ajánljuk, hogy minden kerék- illetve gumiabroncscserét követően a gumiabroncsokat szakemberrel egyensúlyoztassák ki.
A megbízható kerékkiegyensúlyozási eredmények eléréséhez elengedhetetlen feltétel a gumiabroncs gépkocsinak megfelelő központosítása és rögzítése.
A kerekek áthelyezésekor ajánlott a kerekeket kiegyensúlyozni.

A gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzése.

Mennyi az előírt levegőnyomás?
A gépkocsi gyártója által megadott adatok (használati utasítás) vagy a gépkocsi karosszériáján elhelyezett adattáblák (ajtóoszlop, üzemanyagbetöltő fedél, napellenző stb.) vagy a gumiabroncs gyártójának levegőnyomásra vonatkozó adatai.
Milyen előnyei vannak a megfelelően beállított levegőnyomásnak? Mit biztosít a megfelelő levegőnyomás?

a.. Optimális felfekvési felület, megfelelő tapadás
b.. Rövidebb fékút
c.. A vízenfutással szembeni nagyobb tartalék
d.. Jobb menettulajdonságok és kanyarstabilitás
e.. Alacsonyabb gördülési zaj
f.. Kisebb gördülési ellenállás és fogyasztás
g.. Kisebb alakváltozás és hőképződés
h.. Jobb utazási komfort
A gumiabroncs alacsony levegőnyomása
balesetveszéllyel és anyagi kárral járhat! Minden gépkocsivezető növelheti gumiabroncsainak üzembiztonságát és élettartamát a gumiabroncs előírt levegőnyomásának betartásával.
A gumiabroncs nem megfelelő levegőnyomásának következményei: A gumiabroncs élettartama és biztonsága alapvetően függ a megfelelő levegőnyomástól. Ezt az értéket a gépkocsi és a gumiabroncs gyártója egyedileg határozza meg minden egyes típushoz. A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következményei nem csak a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt.
A gumiabroncsot az elégtelen levegőnyomás folyamatos túlterhelésnek teszi ki. A gumiabroncsban lévő különböző anyagok szilárdságának csökkenése miatt a gumiabroncs tönkremenetele előre programozott. A gumiabroncs ebből adódó rejtett hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni.
A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs-sérülések elkerülésének. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. (Nem üzemmeleg.)
Az olyan gumiabroncsokban, amelyek már egy bizonyos távolságot lefutottak, a melegedés által nagyobb levegőnyomás jön létre, ami azonban a gumiabroncs lehűlésével azonnal lecsökken.
Ha a gumiabroncsból fogy a levegő, mindenképpen
ajánlatos a levegővesztés okát szakemberrel ellenőriztetni. Tankolási szokások Azonban csak minden 40. ellenőrzi a gumiabroncs nyomását! Legalább kéthetente ellenőrizze a gumiabroncs nyomását!
Figyelem:
a.. Ellenőrizze a gumiabroncs nyomását tankolásnál.
b.. A gumiabroncs nyomását alapvetően csak hideg gumiabroncsnál ellenőrizze!
c.. Soha ne engedjen le levegőt meleg gumiabroncsból.
d.. A levegő nyomásának az egy tengelyen levő gumiabroncsokban azonosnak kell lennie.
e.. A pótkerékben legalább a használati utasítás szerinti legnagyobb nyomásnak (teljes terhelés) kell lennie. A levegőnyomás ellenőrzésekor nem szabad erről megfeledkezni.
f.. Hosszabb utaknál és/vagy a gépjármű teljes terhelésekor (pl. nyaralás) a teljes terhelési nyomásra kell a gumiabroncsot felfújni.

A gumiabroncs dot száma és annak jelentősége

A magyar gumiabroncs Szövetség szakvéleménye: 2014.03.12.
Dot szám Az utóbbi években több autós kiadványban és számos online felületen megjelent cikknek köszönhetően egyre több gumiabroncs vásárló érdeklődik a megvásárolni kívánt gumiabroncs DOT számáról, mondván: ha a gumi nem az aktuális évben került gyártásra, akkor már nem is érdemes megvenni.
A DOT szám a gumiabroncsok oldalfalán található jelölés, ami a gumi gyártási idejét is mutatja. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.
Mégis mi a gond a nem az adott évben gyártott gumiabroncsokkal? – vetődik fel a kérdés. A gumiabroncs nem gyorsan romló termék, hanem tartós fogyasztási eszköz: szakszerű tárolás esetén a nem használt abroncs 5 évig mindenképpen újnak tekinthető, azaz felszerelhető!
A gyártási folyamat során a gumiabroncsba olyan adalékanyagok kerülnek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást, az elöregedést és a futóteljesítmény romlását. Ezek az adalékanyagok biztosítják, hogy az abroncs tulajdonságai élethosszig megmaradjanak. A HTA szakértői szerint a gyártás után 5 évvel az abroncsok teljesítménye nem romlik, amennyiben azok tárolása szakszerű volt és a felszerelést követő további 5 évig használható.
Ugyanakkor hivatalos, legális vásárlás esetén semmiféle garanciális hátrány sem érheti a fogyasztót, mert a garancia a vásárlás napjától érvényes, nem a gumiabroncs gyártási idejétől. Ha több évvel korábban gyártott, korábban nem használt abroncsot találunk jó áron, nyugodtan vegyük meg, nem fogunk rossz üzletet kötni!
A HTA tagcégek gyakorlata szerint 5 évnél idősebb új gumiabroncsokat nem szoktak értékesíteni, általában a legtöbb értékesítésre kerülő abroncsot az aktuális vagy az azt megelőző évben gyártották, ritkábban két évvel korábban. Az 5 évesnél fiatalabb gumiabroncsok teljes értékű termékként forgalmazhatóak, az 5 évnél idősebbeket szokták már olcsóbban árusítani a kereskedők.
Jelenleg nincs olyan jogszabály, ami szabályozná, hogy mikor kell a gumiabroncsokat véglegesen lecserélni, de a HTA szakembereinek véleménye szerint 10 évnél idősebb - akár még nem használt - abroncsokat semmilyen körülmények között ne vásároljunk meg, és ne is használjunk már!
Forrás: Magyar Gumiabroncs Szövetség

 

 

Gumiabroncs márkák
AchillesAplusApolloArivoAustoneBarumBFGoodrichBKTBlackBridgestoneChengContientalContinentalCooperCrosswindDaytonDiamondBackDoubleDunlopEGYÉBFalkenFirestoneFortuneFuldaGitiGoodrideGoodyearGripmaxHankookInfinityJinyuKabatKléberKormoranKumhoLaufenLaufennLeaoLingLongMarshalMastersteelMatadorMaxxisMichelinMomoNankangNexenNittoPharosPirelliRadarRoadhogRoadstoneRoadXRotallaSailunSavaSecuritySehaSemperitSumitomoSumitumoSunitracSunnyTaurusTávolkeletiToyoTriangleUnigripUniroyalVikingYokohamaÖzka

Felni márkák
7x16ET35AluettNexenToyo
Gumis szószedet: Gumiabroncs  Téligumi  Prémium téligumit   Téligumi a totalcaron   Téligumi vásárlásról   Téligumi vásárlásról   Téligumi.lap.hu   Nyárigumi.lap.hu
Tisztelt Látogató!

Rendszerünk a megbízható adminisztráció érdekében cookie-t rögzít az Ön gépén. Adatvédelmi tájékoztatónkat itt tekinheti meg.

Feltételezzük, ha tovább lép oldalunkon ezekett elfogadta.